از آنجا که هدف این تحقیق توسعه دانش کاربردی در زمینه تحلیل زنجیره تامین است و به سمت کاربرد عملی آن هدایت می شود نوع تحقیق کاربردی است که به دنبال تحلیل زنجیره تامین یک شرکت تولید کننده پنیر پیتزا بر اساس رویکرد مدل سازی پویایی های سیستم متناسب با ساختار زنجیره تامین آن شرکت می باشد و با تحلیل نتایج حاصل از شبیه سازی و ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت مورد مطالعه، سعی بر آن است که نتایج آن در آینده مورد استفاده قرار گیرد. از این رو ابتدا به بیان تاریخچه و تعاریف پایه ای علم پویایی های سیستم از جمله ساختار،روش مدل سازی،تأخیرات مواد و اطلاعات و همچنین الگوهای اولیه رفتار پویا پرداخته شده و کاربرد پویایی های سیستم در مدیرت زنجیره تامین مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه مدل عمومی زنجیره تامین،فرایندهای داخلی سازمان نقش مهمی در کنترل جریان های مالی و اطلاعاتی زنجیره ایفا می کنند.
- تعریف مساله
“مدیریت زنجیره تامین[1]” در راستای ایجاد اعتماد بین مراحل مختلف زنجیره، تبادل اطلاعات در مورد نیازهای بازار و توسعه محصولات جدید تلاش میكند به شكلی كه در راستای تامین نیازهای مشتریان، مراحل مختلف زنجیره رابطه بلند مدتی با هم برقرار نمایند.
بنابراین میتوان زنجیره تأمین را شبکهای از شرکتهای عرضهکننده مواد اولیه، تولیدکننده و توزیعکننده دانست که فعالیتهای خرید مواد اولیه، تبدیل این مواد به محصولات نیمهساخته و نهایی و توزیع محصولات نهایی را به مشتریان نهایی انجام میدهند. شکل 1-1 عناصر موجود در یک زنجیره تامین را نشان می دهد.
شكل1-1: عناصر موجود در یک زنجیره تامین
در حقیقت، مدیریت زنجیره تامین شامل تمامی فعالیتها و فرآیندهایی است كه موجب ایجاد ارزش در كالاها و خدمات نهایی میشود. همانطور كه در شكل 2-1، دیده میشود، مدیریت زنجیره تامین كل سازمان را مورد توجه قرار میدهد و هدف آن افزایش شفافیت و چیدمان صحیح زنجیره تامین بصورت هماهنگ، صرف نظر از مرزهای بخشی یا شركت است.
شكل 1-2 :شبكه زنجیره تامین یك سازمان
با توجه به توضیحات فوق و توجه به شكلهای مطرح شده در زنجیره تامین، میتوان اجزای زنجیره تامین را در 3 گروه قرار داد:
الف – زنجیره تامین بالا دست:
این بخش شامل تامین كنندگان مواد اولیه و تامین كنندگان آنها میباشد.
ب – زنجیره تامین داخلی:
این قسمت شامل همة فرآیندها و پردازشهایی است كه بوسیله یك سازمان در جهت تبدیل دادهها به ستادهها صورت میگیرد.
ج – زنجیره تامین پایین دست:
این قسمت شامل همة واحدهای درگیر در توزیع و تحویل محصول یا خدمت به عمده فروشان، خرده فروشان و مشتریان نهایی میباشد.
1.SCM: Supply chain management
- Shingo
- just in time
- TQM
- BPR=Business process Redesigning
- JIT
فرم در حال بارگذاری ...