دعوت و هدایت، از زمان آدم ابوالبشر آغاز شده است تا بعثت حضرت محمد (ص) هزاران پیامآور در عرصهی ارشاد و هدایت، گام برداشتهاند «و لقد بعثنا فی کل امة رسولاً ان اعبدوا اللّه واجتنبوا الطّاغوت؛ ما در میان هر امتی پیامبری فرستادیم، با این هدف که خدا را پرستش کنند و از طاغوت، اجتناب نمایند.»
قرآن کریم و روایات ائمهی معصومین (ع) دهها شیوهی تبلیغی از انبیا و پیامبران ذکر میکند. آنان علاوه بر دعوت مشترک به توحید، معاد و اصول اخلاقی، بر جنبههای خاص نیز تکیه داشتهاند. پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام نیز، «تبلیغ» بهویژه در شکل «خطابه» و «منبر» یکی از ابزارهای اصلی انتقال معارف اسلامی بود، خطبههای ارزشمند امام علی (ع)، سخنان گهربار ائمهی معصومین در مناسبتهای مختلف و تشکیل جلسات علمی و موعظه، مبیّن این اهتمام است. این نکته نیز قابلذکر است که پس از واقعهی کربلا به توصیهی امامان (ع) موضوع عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) نیز به تبلیغ شیعه، جهت خاص داد؛ حوزهی شناخت و عمل با حوزهی عاطفه درهمآمیخته شد.
«تبلیغ» و «خطابه» در طول تاریخ تا امروز، دستخوش تحولات فراوان بوده است؛ امّا اساس و بنای آن، بهویژه در قالب «منبر»، اصالت خود را حفظ نموده و در فراز و نشیبهای مختلف تاریخ، مورداستفاده قرارگرفته است. فرآیند «تبلیغ» دربردارندهی عناصر مبلّغ، مخاطب (جامعهی تبلیغی)، موضوع، شیوه، ابزار، هدف، زمان و مکان است. ازآنجاکه عنصر اصلی تبلیغ دینی از قدیمالایام «منبر» بوده، لذا بهعنوان یک رسانه عمومیشناختهشده است.
ارتباط دین و رسانه با توجه به تنوع پیامها و آموزههای دین و متقابلاً تنوع رسانهها و ظرفیتهای متفاوت آنها، متفاوت خواهد بود. رسانههای گوناگون نوشتاری، گفتاری، صوتی و تصویری هر یك بهتناسب ظرفیتها و محدودیتهای ذاتی، راهبردهای فرهنگی، سیاستهای برنامهسازی، نوع و قالب برنامه، میزان تقاضا، نقشها، كاركردها، اهداف و انتظارات، نسبتهای متفاوتی با دین دارند. علاوه بر اینكه اقتضائات و ظرفیتهای زمینهای و بافت فرهنگی ـ اجتماعی محل فعالیت رسانه، ویژگی مخاطبان، سطح و نوع تقاضا، امكانات بهرهوری از توانهای بالفعل و بالقوّه رسانه، درجه و توان حرفهای گردانندگان رسانه، مدیریت رسانه، امكانات جانبی فعالیتهای رسانهای و… نیز در این نسبت سنجی مؤثر خواهند بود. پیامهای دینی نیز فینفسه تنوع درخور توجهی دارند. گاه این تنوع در مقام ابلاغ و ارائه، پیچیدگی بیشتری مییابد.
برای بررسی آینده رسانه «منبر» نیمقرن اخیر در نظر گرفته شد که با فرآیند پژوهی نسبت به آیندهنگاری منبر اقدام شود، ازاینرو خطیب شهیر مرحوم حجتالاسلام محمدتقی فلسفی و حجتالاسلام شیخ احمد کافی موردمطالعه قرار میگیرد و سپس حجتالاسلام شیخ حسین انصاریان و حجتالاسلام علیرضا پناهیان موردمطالعه میباشند. خصوصیت هر چهار نفر این است که مورد اقبال عمومی قرارگرفتهاند و جریان ساز بودهاند. لذا این تحقیق با فرآیند پژوهی تاریخی منبر این چهار نفر نسبت به آیندهنگاری تحولات رسانه دینی منبر در افق 1404 جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهد نمود.
1.2. اهداف تحقیق
آیندهنگاری تحولات رسانه دینی نه معطوف به تفسیر متن است و نه صرفاً تحلیل توصیفی متن را مدنظر دارد، بلکه بخشی از روش کار را تشکیل میدهد که دارای عملکرد پیشبینی است؛ زیرا درک درست از تحولات و تغییرات علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بینالمللی و تجزیهوتحلیل پدیدهها بسیار سخت و مشکل است؛ بنابراین فرآیندها، الگوهای تغییر در چیزهای پراهمیت از دید مشاهدهگر هستند که در طول زمان به وقوع میپیوندند و اولین گام در آیندهپژوهی، کشف فرآیندهایی است که هماکنون در جریان هستند. این روش در حقیقت پیشبینی آینده از روی قرائن و شواهد تاریخی است که تغییرات یک داده در گذشته نشان میدهد. تجزیهوتحلیل فرآیندها بهویژه برای سنجش کارایی سیاستگذاریها و نمایان ساختن مشکلات در حال ایجاد، مفید هست.
ازاینرو «شناسایی رویدادهایی که علیرغم احتمال ناچیز وقوع، اثر بسیار شدیدی باقی میگذارند» و «رصد منابع اطلاعاتی» در این روش میتواند بهعنوان مبنایی برای تدوین سناریوها، نقشه راه یا چشمانداز استفاده کرد.
لذا اهداف اصلی این تحقیق عبارت است از:
فرم در حال بارگذاری ...