جدول 1-1: آمار تعداد تصادفات، مجروحین، فوتشدگان و هزینه سالیانه بین سالهای 1386- 1376
سال | مجروحین | فوتشدگان | تعدادتصادف | هزینه سالیانه (میلیارد تومان) |
1376 | 137476 | 13609 | 227160 | 3127 |
1377 | 158578 | 14981 | 220192 | 3573 |
1378 | 182096 | 15482 | 220891 | 4020 |
1379 | 216600 | 17059 | 292230 | 4717 |
1380 | 235132 | 19727 | 346853 | 5179 |
1381 | 167374 | 21873 | 448062 | 4062 |
1382 | 222198 | 222198 | 554849 | 5234 |
1383 | 245539 | 26087 | 628032 | 5671 |
1384 | 274228 | 27780 | 781195 | 6269 |
1385 | 276762 | 27566 | 798808 | 6304 |
1386 | 245000 | 22918 | 828872 | 18000 |
هزینههای ترافیکی در ایران نشان میدهد که هر سال افزایش مییابد و از 3127 میلیارد تومان در سال 1376 به 18000 میلیارد در سال 1386 رسیده است. همچنین براساس جدول 1-1 تعداد مجروحین نیز از 137476 در سال 1376 به 245000 در سال 1386 رسیده، تعداد کل تصادفات نیز از 227160 به 828872 افزایش و تعداد فوتشدگان از 13609 به 22918 رسیده است(پژوهشکده حمل ونقل1391).
شهر بجنورد نیز كه به مدت 6 سال است به عنوان مركز استان خراسانشمالی و یکی از شهرهای پرترافیک استان میباشد از این امر مستثنی نبوده، ویژگیهای معابر این شهر و فرهنگ ترافیکی خاص آن و عوامل دیگری همچون نوپا بودن استان، افزایش مهاجرت به مركز استان، گسترش ادارات و تأسیس ادارات كل، محدودیت در تعریض معابر به لحاظ مالی و ملاحظات زیستمحیطی و وجود اشجار تنومند در حاشیه معابر، وجود پاساژها و مراکز خرید در هسته مرکزی و پراکندگی آن، ضعف كمی و كیفی سیستم حملونقل عمومی در خدماتدهی مطلوب به شهروندان باعث گرایش مردم به استفاده از وسایلنقلیه شخصی و نهایتاً افزایش تردد در هسته مركزی شهرگردیده است و نبود پاركینگهای عمومی كافی باعث توقف غیرمجاز به صورتهای مختلف همچون توقفات دوبله، توقف ممنوع، ایستادن ممنوع، پارک در ایستگاههای اتوبوس، تاکسی و معلولین، حریم تقاطعها و میادین و گردیده، که در نتیجه آن شاهد ترافیکی سنگین و پرحجم و افزایش تصادفات در هسته مرکزی شهر میباشیم.
فرم در حال بارگذاری ...