وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طراحی پارک موزه علوم و فناوری معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی

 
تاریخ: 02-12-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

یکی از مهم ترین اهداف پروژه پاسخ به نیازهای فوق الذکر می باشد. اما هدف دیگر آن استفاده از فناوری های نوین صرفه جویی در مصرف انرژی در طراحی و ساخت این موزه است . در کشور ما به سبب وجود منبع عظیم انرژی خورشیدی، حداکثر بهره برداری از این انرژی ضروری است. استفاده از این انرژی تجدید پذیر بسیار معقول بوده و امکان بهره برداری از آن در اکثر نقاط ایران وجود دارد. نیاز به چنین موزه ای (که در کنار عملکرد موزه که به  حفظ و نگهداری آثار معماران بزرگ از جمله : شیت های معماری ، اسکیس های اولیه ، ماکت های

دانلود مقالات

 حجمی ، تصاویر و ویدئو ها می پردازد،  در کنار آن  به عملکرد آموزش که یکی از اهداف مهم موزه های امروزی است،  نیز می پردازد،)  بسیار احساس می شود .از جمله فضاهای این موزه می توان به کتابخانه تخصصی ، پژوهشکده معماری ، آمفی تاتر ، سالن های چند منظوره برای برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی معماری ، گالری ها ، قسمت آموزشی و بخش حفظ و نگهداری آثار معماران اشاره کرد .

در شرایط کنونی نقش تفریحی موزه ها به مرور به نقش آموزشی و علمی تبدیل می شود. موزه ه ها دریافته اند که تنها وظیفه جمع آوری و ثبت نگهداری آثار عتیقه و اموال نفیس را ندارند ، بلکه وظیفه معرفی آنها را نیز بر عهده دارند. علاوه بر این چون مسئولیت جلب و جذب مردم به عهده آنهاست ، بایستی برنامه های آموزشی مختلفی متناسب با سن و آگاهی بازدید کنندگان ( با استفاده از کلیه خدمات آموزشی )        تدارک ببیند.
پارک موزه ها :

 

 

پارک موزه ها به دلیل داشتن ابعاد گوناگون علمی و فرهنگی و جاذبه های تفریحی و آموزشی از اهمیت زیاد  برخوردارند، چرا که مسایل زیستی و طبیعی را از نزدیک برای مردم به نمایش می گذارند.ویژگی مهم این موزه ها این است که عموم مردم می توانند از دیدن آنها بهرمند شوند. این موزه می تواند با انجام پژوهش های جدید و به روز ، و فراهم سازی بستری برای همفکری و تبادل نظر ، به ایجاد وحدت در بین معماران و دست اندر کاران معماری از یک طرف، و یافتن راهکارهای سازنده معماری اقدام نماید.


فرم در حال بارگذاری ...

« شناسایی وتحلیل محورهای گردشگری جاذب تاریخی فرهنگی و طبیعیطراحی پارک و تالار شهرتبریز با رویکرد معماری پایدار »