بخش اول
فصل اول: کلیات طرح پژوهش
دیرین شناسان با دلایل انکارناپذیر ثابت کرده اند که انسان معروف به انسان دانا ، درمهد ایران بارآمده و در اقصی نقاط جهان پراکنده شده اند ، لذا حاصل تلاش پیشینیان ما در ایران ، وجود بیش از هفتاد هزارتپه باستانی ، بیش از یک میلیون و دویست هزار از تاریخی و هزاران یادگار دورانهای دور است که درزمره برترینهای جهان قرار دارد.به گفته انان درایران تمدنی کهن تر از تمدن مصر وجود داشته است.
ایران کشوری با قدمت چندین هزارساله و با تمدنی قدیمی و فرهنگی سرشار ، بی شک از طلایه داران فرهنگ و تمدن بشری درطول اعصار بوده است.این تمدن کهن و فرهنگ یکتا ، درطی سالیان دراز ، ذره ذره اثرات خود را برنحوه زندگی و خصوصیات روحی این ملت برجای گذاشته است . این یکتایی ، هم بستگی که مثال زدنی است ، از فرهنگی قوی درپشت آن خبر می دهد که سالیان دراز ، به رغم تمامی ناکامی ها و جنگ ها و تجارت ها ، سینه به سینه حفظ و منتقل شده و از پدر به پسر ارث رسیده است.
در چنین موقعیتی است که ضرورت پرداختن به موضوعاتی جلب نظر میکند که درصدد محکم کردن حلقه ارتباطی با گذشته فرهنگی و بازسازی آن در مقابل هجوم فرهنگ بیگانه تلاشی است درجهت پایداری از میراث فرهنگی کشور.
ایجاد مراکز فرهنگی و هنری یکی از مهمترین راهکارهای رسیدن به اهداف ذکر شده می باشد تا هنر فرهنگ اصیل ایرانی که سینه به سینه به نسل های مختلف در طول تاریخ منتقل شده در این مراکز در اختیار نسل جدید قرار گیرد.
2-1- ضرورت و اهمیت تحقیق
باتوجه به جمعیت مناسب اردبیل و بستر مناسب برای اعتلای فرهنگ شهرستان طراحی فرهنگسرای گرافیک برای این شهر ضروری به نظر می رسد وبا توجه به رسالت یک مجموعه فرهنگی وبا در نظر هنر و فرهنگ بومی منطقه نیاز دیدم برای ارتقا سطح فرهنگی و رشد و بالندگی وجوه اجتماعی ،مردمان کشورم که از قدیم العیام از نظر فرهنگی بسیار غنی می باشند یک مجموعه فرهنگسرا را طراحی نمایم و با توجه به معنی گرافیک که ریشه در فرهنگ ما دارد این فرهنگسرا را فرهنگسرای فرهنگسرای گرافیک نامگذاری کردم و با توجه به اقلیم استان اردبیل و برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده از انرژی های تجدید پذیر را الزامی دانستم و برای این منظور از معماری سبز در طراحی مجموع فرهنگسرای گرافیک استفاده نمودم.
معماری سبز Green Architecture)) یکی از گرایش ها ورویکردهای نوین معماری است که در سال های اخیر مورد توجه عده زیادی از طراحان و معماران معاصر جهان قرار گرفته است . این معماری که برخاسته از معماری پایدار و مفاهیم توسعه پایدار می باشد ، در پی سازگاری و هماهنگی با محیط زیست ، یکی از نیاز های اساسی بشر در جهان صنعتی و مصرفی عصر حاضر است .
طراحی سبز عملی است برای حل مشکلات که طی آن منابع طبیعی قبل بعد و طی پروسه تولید و ساخت به کمترین حد آسیب میبیند به علاوه در مسیر این عمل مصالح باید مفید بوده عمر مفید طولانی داشته و قابل بازگشت به چرخه طبیعت باشند. چیزهای با طول عمر زیاد هم مفیدند و هم بزرگترین مانع علیه اسراف و ضایعات، و این بهتر از استفاده مجدد یا بازیافت آنها است.
حفظ وحراست از منابع طبیعی جهان ، مصونیت از آلودگی هوا و سایر آلودگی های محیطی ، حفاظت از لایه ازن ، بهداشت جسمی و روانی ، آینده بشریت و… از موضوعاتی است که در این راستا مطرح بوده و ضرورت آن به عنوان یک وظیفه جهانی روز به روز آشکار تر می شود . این معماری نیازمند کاربرد با دقت استراتژی های تصدیق شده در معماری است : استفاده از طبیعت با دوام ، منبع مواد با کفایت و تکیه بر خورشید برای استفاده های گرمایی و نیروی برق و روشنایی روزانه و دوباره استفاده کردن از ضایعات ومنابع دیگر . معماری سبز تلاش برای برخورد مسالمت آمیز با طبیعت ، مهار کردن انرژی های ان و بهره برداری از آن در یک ساختمان است . آنچه امروز تحت عنوان سبز در معماری مطرح است ، مقوله ای نسبتا جدید است که علیه نگرش معطوف به بازار وبا ایده احترام به طبیعت و بهره برداری از انرژی های نهفته در ان به ظهور رسیده است . اجتماع ما فراتر از امکانات ما زندگی می کندمادر مکان وزمان محدود خود از طریق الگوهای نادرست رفتاری زمین را از سرمایه های بزرگش محروم می کنیم . این الگوها محیط طبیعی را ویران می کند و این در حالی است که ما برای دوره های طولانی بقا، طی نسل های آتی به آن وابسته ایم. طراحی سبز عملی است که طی آن منابع طبیعی قبل ، بعد و طی پروسه تولید وساخت به کمترین حد آسیب می بیند.
3-1- فرضیه ها
1- بهر ه گیری از مقوله معماری سبز در طراحی فرهنگسرای گرافیک می تواند به بهره برداری صحیح از محیط زیست منجر شود.
2- طراحی فرهنگسرای گرافیک با رویکرد معماری سبز می تواند منجربه ارتقا هویت فرهنگی شود.
4-1- اهداف تحقیق
1-4-1- اهداف علمی
3- پرداختن به مقوله معماری سبز در طراحی فرهنگسرای گرافیک
4- کمک به این نتیجه گیری در مورد استفاده بردن از طراحی معماری با جذب هنرمندان
5- بالا بردن تصورات مردم در مورد طراحی معماری و سرمایه گذاری
6- چگونگی نمایاندن الگوها و نمادهای معماری سبز در یک طرح معماری
1-4-2- اهداف کاربردی
1- ترقی سطح فرهنگی منطقه
2- بهترشدن کیفیت فضاهای فرهنگی
3- بالارفتن فعالیت های فرهنگی و هنری در منطقه
4- طراحی مکانی در جهت پاسخگویی به نیازهای فرهنگی انسان در دنیای صنعتی و مدرن
5-1- ضرورت های خاص انجام تحقیق
– پاسخگویی به نیازهای عملکردی در بخش فرهنگی – هنری منطقه.
– طراحی فرهنگسرای گرافیک برای جذب هنرمندان داخلی و خارجی و بستر سازی در جهت توسعه و رونق سرمایه گذاری و مشارکت مردمی و همچنین کمک به توسعه فرهنگی کشور.
– بدیهی است در شرایط کنونی برای حفظ فرهنگ غنی کشورمان ،و در شرایطی که اگر فرهنگ یك كشور متاع ارزشمندی برای عرضه كردن به مردم سرزمینش نداشته باشد ، بدون شك اغلب ساكنان آن سرزمین تبدیل به افرادی منفعل و تحت تأثیر فرهنگ هایی غیر از فرهنگ خودی خواهند شد .ایجاد چنین مراکز فرهنگی باعث بالا رفتن سطح فرهنگی منطقه خواهد شد.
6-1- قلمرو پژوهش
1-6-1- قلمرو موضوعی پژوهش
– قلمرو موضوعی این پژوهش به طور اعم میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و به طور خاص شامل توسعه پایدار آثار فرهنگی اجتماعی اقتصادی و امکانات و خدمات فرهنگی می باشد.
– وزارت علوم
2-6-1- قلمرو مکانی پژوهش
این پژوهش در سطح استان اردبیل انجام یافته است.
3-6-1- قلمرو زمانی پژوهش
در محدوده زمانی مهر 92 الی شهریور 93 انجام گرفته است.
فرم در حال بارگذاری ...