وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سنتز کمپلکس هایپلاتین (II) شامل لیگاندبی فسفین

 
تاریخ: 03-12-99
نویسنده: فاطمه کرمانی
  • 1- ملاحظات کلی

 

 

 

 

 

ترکیبات آلی فلزی، ترکیباتی می باشند که در آنها حداقل یک پیوند بین فلز مرکزی و اتم کربن برقرار شده باشد. این گونه از ترکیبات با افزودن لفظ ارگانو به اول فلز نامگذاری می شوند، مانند ترکیبات ارگانو پالادیم. علاوه بر این، فلزات گروه اصلی و شبه فلزات، مانند بور، سیلسیم، آرسنیک وسلنیوم می توانند ترکیبات آلی فلزی را ایجاد کنند. بعنوان مثال ترکیبات ارگانو منیزیم مانند یدو متیل منیزیم (MeMgI)، دی اتیل منیزیم (Et2Mg)، ترکیبات ارگانو لیتیم مانند بوتیل لیتیم (BuLi)، ارگانو مس مانند لیتیم دی متیل کوپرات (Li+[CuMe2])، ارگانو روی مانند کلرو اتوکسی متیل کربونیل روی (ClZnCH2C(=O)OEt)، و ارگانو بوران مانند تری اتیل بوران (Et3B) را می توان نام برد.

 

 

وضعیت بار قرار دادی در حالت معمولی بر روی ترکیبات آلی فلزی به این صورت است که بار منفی جزیی بروی اتم کربن قرار می گیرد که الکترونگاتیوته بیشتری دارد و بار مثبت جزیی بر روی فلز که الکتروپوزتیو است واقع می شود.

 

 

پیوند بین فلز و کربن بستگی به طبیعت یون فلزی و ترکیب آلی دارد که این عوامل باعث
می گردد که این پیوند یونی یا کووالانسی شود. ترکیبات آلی با سدیم و پتاسیم معمولاً پیوند یونی ایجاد می کنند. پیوند بین سرب، قلع، جیوه و غیره با ترکیبات آلی از نوع کوالانسی می باشد، پیوند بین لیتیم و منیزیم با ترکیبات آلی خواصی بین هر دو نوع پیوند را دارد.

 

 

ترکیبات آلی فلزی که دارای پیوندهایی با خواص بین یونی و کوالانسی هستند در صنعت بسیار مهم می باشند، زیرا آنها در محلولها پایدار و در واکنشها بصورت یونی عمل می کنند. دو دسته از این ترکیبات، ارگانو لیتیم و ارگانو منیزیم می باشند.

دانلود مقالات

 

 

 

 2- پیوند سیگمای پلاتین-كربن در كمپلكس های آلكیل و آریل

 

 

 

 

 

برخی از نظرات مفید در مورد كمپلكس هایی كه شامل پیوندهای سیگمای فلز-كربن است، در منابع علمی گزارش شده است.12-1

 

 

در كمپلكس های آلكیل-پلاتین (II)، پیوند سیگما از گروه آلكیل به پلاتین از طریق هم پوشانی اوربیتال هیبریدی پر sp3 اتم كربن آلكیل با اوربیتال هیبریدی خالی spxpydx2-y2 اتم پلاتین تشكیل می شود (این پیوند پلاتین-كربن به عنوان محور x تلقی می شود).13.اولین كمپلكس σ-آلكیل پلاتین (II) شناخته شده؛ trans-[PtIMe(PnPr3)2] در سال 1952 توسط Foss با همكاری Chatt و Shaw تهیه شد،13 در حالی كه كمپلكس هایی با پیوندهای سیگمای            كربن-پلاتین (IV) برای اولین بار بیش از 100 سال قبل گزارش شده اند.14

 

 

در كمپلكس های آریل–پلاتین (II) پیوندهای سیگما از هم پوشانی اوربیتال هیبریدی پر sp2 اتم كربن با اوربیتال هیبریدی خالی  spxpydx2-y2 اتم پلاتین تشكیل می شود. علاوه بر این احتمال تشكیل پیوندهای پای از هم پوشانی اوربیتال های پر pπ لیگاند آریل با اوربیتال های هیبریدی خالی پلاتین و پیوندهای پای برگشتی از اوربیتال های هیبریدی پر پلاتین به اوربیتال های خالی pπ* لیگاند آریل وجود دارد. بنابراین كمپلكس های آریل راحت تر از کمپلکس های آلکیل آماده و خالص سازی می شوند و پایدارتر از آنها می باشند.15


فرم در حال بارگذاری ...

« یک مدل ریاضی برای ارتباط زنجیره تأمین یکپارچه و کیفیت محصولشبیه سازی دینامیک مولکولیچسبندگی مواد آلی به نانو ساختارها در سلولهای خورشیدی »
 
مداحی های محرم