وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملكرد مالی بلند مدت شركت انتقال گاز ایران

 
تاریخ: 03-12-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

با توجه به اینکه صنعت نفت و گاز به­عنوان محور توسعه اقتصادی کشور شناخته شده و صنعتی پایه در این راستا محسوب می­گردد، دارای منابع هنگفتی از سرمایه­های انسانی فیزیکی بوده که بهره برداری و استفاده بهینه از این منابع یکی از اهداف اصلی و رسالت مدیران این صنعت عظیم تلقی می­گردد. تمایز محصولات، یکی از راه­های موفقیت وتضمین آینده سازمان درعرصه های رقابت می­باشد و از آنجاییکه وظیفه اصلی شرکت انتقال گاز صرفاً تحویل گاز از پالایشگاه­های گاز و تحویل آن به مشتریان (داخلی و خارجی) می­باشد و بدلایل سیاسی و … نمی­تواند در مورد تحویل گاز به مشتریان سلیقه­ای عمل نماید لذا، مدیریت هزینه می­تواند راهگشای مسایل رقابتی باشد (پورتر[2]،1980). لازم­است، مدیران سازمان با دید اقتصادی به این پروژه­ها نگریسته و در راستای جهاد اقتصادی که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری می­باشد با کنترل سیستمی بر روی هزینه­ها وکنترل آنها نقش موثری در جهت جلوگیری از اتلاف انرژی­ها برداشته تا بتواند در صحنه­های حساس بین الملل با حفظ و افزایش سهم بازار با داشتن توان رقابت، در داخل کشور نیز از حیف و میل منابع خدادادی جلوگیری بعمل آید. مدیریت هزینه را از چهار بعد به مدیریت عملكرد نسبت دادند، مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد(كاپلان ونورتون[3]،1996).

عکس مرتبط با اقتصاد

مدیریت هزینه پائین آوردن کیفیت نیست، مدیریت هزینه کمتر هزینه کردن نیست، مدیریت هزینه گرانتر فروختن نیست، بلکه فرآیند به کارگیری بهینه منابع برای دستیابی به اهداف هزینه در انواع فعالیتهای جاری شرکت، کلیدی( ضروری) و عادی می­باشد(بولاچر[4]،2006).

 

 

بدون شک در نظر گرفتن این اولویت‌ها برای دستیابی به هدف تولید محصولات و خدمات با کیفیت بالا، با حداقل بهای تمام شده، بسیار حائز اهمیت است. در این سیستم، هزینه فعالیت­های عمده بنگاه اقتصادی به کالاها و خدمات مربوط به تولید با توجه به نحوه استفاده از فعالیتها در تولید این کالاها و خدمات تخصیص می‌یابد. در این راستا هدفهای سازمانی مدیران بسیار متنوع است برخی از این اهداف که مکرراً مورد تاکید قرار می­گیرد عبارتند از: توجه به سودآوری و رشد، رسیدن به خودکفایی مالی، به حداقل رساندن بهای تمام شده کالا، ارتقاء کیفیت محصولات مطابق با استانداردهای بین المللی ، رعایت الزامات زیستی محیطی، انجام وظایف مربوط به خدمات اجتماعی. بطورکلی وظیفه مدیریت دستیابی به هدف­های فوق الذکر به صورت جامع است. به منظور دستیابی به این هدف­ها، مدیران معمولاً فعالیت اصلی خود را بر چهار موضوع متمرکز می­سازند که عبارتند از: تصمیم­گیری، برنامه ریزی، رهبری فعالیت­های عملیاتی، کنترل و پیگیری کارهای انجام شده.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

پروژه دانشگاهی

 

در این پژوهش سعی می­شود تا به این سوال پاسخ داده شود که اعمال استراتژیهای مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شركت انتقال گاز چه تاثیری دارد؟

 

 

3-1- بر چارچوب نظری پژوهش

 

 

چارچوب نظری از مراحل اساسی علم روش پژوهش است، که بر مبنای نظریه­ی خاص پدیده را بررسی می­نماید. در واقع پژوهشگر بعد ازتعیین موضوع پژوهش و مطالعات اکتشافی با نگاهی فراگیر به اطلاعات جمع­آوری شده از منابع اسنادی و غیر اسنادی باید به مهارکردن ایده­های نظری مرتبط با پدیده مورد بررسی بپردازد؛ و محورهای اصلی نظری پژوهش خود را مشخص کند و طرح نظری مناسب با مسئله پژوهش را ارائه دهد.

 

 

بر خلاف تصور عمومی، نظریه و پژوهش به عرصه­هایی مجزا تعلق ندارند، بلكه مكمل یكدیگرند. نظریه القاءكننده فرضیه­ها و در خلال حل یك مساله نظری می­تواند موجد افكار بیشتری شود (نائینی، 1376، 19). در این بخش از برخی نظریه­هایی كه مرتبط با موضوع پژوهش است، برای ارائه چارچوب نظری استفاده شده است. با توجه به عنوان و موضوع پژوهش ابتدا به تعریف “مدیریت هزینه “پرداخته و سپس به ذكر نظریات و دیدگاه­های مربوط به موضوع پژوهش می­پردازیم. مدیریت هزینه «مجموعه­ای از تکنیک­ها و شیوه­ها برای کنترل و توسعه فعالیتها و فرآیندها، تولیدات و خدمات آن» می باشد (برینکه، 1998).

 

 

مدیریت راهبردی اثربخش، نقش مهمی در موفقیت شرکت یا سازمان دارد. افزایش سطح رقابت در عرصه بین المللی، فناوری­های جدید و تغییر در فرآیند کسب و کار موجب شده تا مدیریت هزینه پویایی و اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کند. مدیران باید همیشه نگرش رقابتی داشته باشند و برای این منظور وجود استراتژی رقابتی در شرکت ضروری است.

 

 

اطلاعات مدیریت هزینه در قیمت­گذاری محصولات، تصمیم­گیری در خصوص ایجاد تغییر در محصول به منظور دست­یابی به سودآوری بیشتر، بروز رسانی تجهیزات تولیدی با توجه به شرایط موجود و تعیین روشهای جدید بازاریابی یا کانال­های توزیع محصولات شرکت استفاده می­شود (نیکبخت و دیانتی، 1390، 28). بنابراین هدف نظام مدیریت هزینه، کمک به حداکثر رساندن سود و ارزش شرکت در حال و آینده است (رهنمای رودپشتی، 1387، 56).

 

 

بطور کلی شرکت­ها چه کوچک و چه بزرگ از اطلاعات مدیریت هزینه استفاده می­کنند. اما میزان اتکای آنها به این اطلاعات بستگی به ماهیت استراتژی رقابتی شرکت دارد. بسیاری از شرکت­ها رقابت خود را برمبنای ارائه کالا و خدمات با کمترین بهای تمام شده انجام می­دهند. در این گونه شرکت­ها مدیریت هزینه امری حیاتی محسوب می­شود. برخی شرکت­ها رقابت خود را بر مبنای پیشرو بودن در امر تولید و ارائه محصولات برتر و متمایز قرار می­دهند. از این رو در این شرکت­ها موضوع مهم، حفظ رهبری بازار از طریق توسعه محصولات و بازاریابی بهتر است. نقش مدیریت هزینه، پشتیبانی از استراتژی شرکت از طریق فراهم کردن اطلاعاتی است که بواسطه این اطلاعات بتوان در توسعه محصولات و بازاریابی آنها موفق بود (نیکبخت و دیانتی، 1390، 28). بنابراین استراتژی مدیریت هزینه می­تواند بر روی عملکرد بلندمدت شرکت بی­تاثیر نباشد که در پژوهش حاضر در جستجوی این اثرگذاری خواهیم بود تا نقش استراتژی مدیریت هزینه بیشتر ملموس شود.

 

 

[1] . Kaplan

 

 

[2] . Porter

 

 

[3] . Kaplan and Norton

 

 

[4] . Blocher


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی در ایرانبررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملكرد مالی شركت های بورس اوراق بهادار »
 
مداحی های محرم