25-2- جمع بندی فصل دوم 88
26-2- یادداشتهای فصل دوم 89
فصل سوم : بررسی وتجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده درمورد فرضیه ها 112-95
1-3- نوع و روش تحقیق 96
2-3- جامعه آماری 96
3-3- محاسبه حجم نمونه 97
4-3- روش نمونه گیری 98
5-3- روشها وفنون جمع آوری اطلاعات 99
6-3- بررسی روایی وپایایی داده ها 100
7-3- نحوه آزمون فرضیه ها 101
8-3- آزمون استقلال متغیرهای مستقل و وابسته 104
9-3- آزمون فرض 106
10-3- جمع بندی فصل سوم 111
11-3- یادداشتهای فصل سوم 112
فصل چهارم : تحلیل وبررسی وابستگی متغیرهای مستقل و وابسته رساله 132-113
1-4- توصیف آماری داده های جمعیت شناختی 114
2-4- ارتباطبین متغیرهای عدم مشاركت و رضایت ازكار 124
3-4- ارتباط بین عدم فرصتهای مساوی و رضایت ازكار 124
4-4- ارتباط بین میزان استفاده از دانش ومهارتها و رضایت ازكار 125
5-4- ارتباط بین الگوهای دوران خدمت ایده آل و رضایت ازكار 125
6-4- آزمون فرضیات رساله 126
7-4- تحلیل رضایت 130
8-4- همبستگی متقابل بین متغیرهای فرضیات رضایت 132
9-4- تجزیه وتحلیل فصول قبل 132
فصل پنجم : نتیجه گیری، ارائه راه حلها وپیشنهادات 142-135
1-5- نتیجه گیری 136
2-5- ارائه راه حلها وپیشنهادات محقق 138
3-5- سایر پیشنهادات 140
4-5- یادداشتهای فصل پنجم 142
پیوست 143
ضمائم 153
ضمیمه شماره 1 ـ نمودار سازمانی شركت توانیر از سال 61 تا 81 159- 154
ضمیمه شماره 2 ـ پرسشنامه تحقیق 166-160
كتاب نامه 167
الف ـ منابع ومأخذ فارسی 168
ب ـ منابع ومأخذ خارجی 170
فهرست شكلهـا
شماره وعنـوان شكلها صفحـه
6-2- الگوهای مسیرشغلی 45
7-2- مراحل زندگی و دوران خدمت 51
9-2- فرآیند برنامه ریزی وبهسازی دوران خدمت ـ مدل « اپلین وگرستر» 58
10-2- فرآیند برنامه ریزی دوران خدمت ـ مدل « ثیروف ورینالد » 59
11-2- فرآیند برنامه ریزی دوران خدمت ـ مدل « مك ماهن وایگر» 61
12-2- فرآیند مدیریت وبرنامه ریزی استراتژیك منابع انسانی ـ مدل « روئول وكازانس» 63
13-2- رابطه برنامه ریزی فردی وسازمانی دوران خدمت 67
17-2- مدل « لاولر وپورتر» در زمینه رابطه عملكرد با رضایت 73
18-2- رابطه رضایت باترك خدمت وغیبت 74
19-2- مدل سلسله مراتب نیازهای « مازلو » 77
20-2- مدل عوامل انگیزش و ابقاء « هرزبرگ» 80
فهرست نمودارها
شماره و عنـوان نمودارها صفحـه
1-4- نمودار توزیع سابقه خدمت پاسخگویان به تفكیك جنسیت 116
2-4- نمودار توزیع میزان تحصیلات پاسخگویان 117
3-4- نمودار توزیع رشته شغلی پاسخگویان به تفكیك جنسیت برحسب تعداد 118
4-4- نمودار سنی پاسخگویان به تفكیك جنسیت 122
5-4- نمودار تعداد پاسخگویان به تفكیك حوزه های فعالیت 123
مقدمـه
دانشمندانمدیریت درباره سازمان تعاریف متعددی اما بامفهومی تقریباً شبیه به هم ارائه كردهاند. همین كه چند نفر برای دست یافتن به هدفی مشترك باهم كاری را انجام دهند، شكلی ازسازمان به وجود میآید. به عبارت دیگر دراین نوع كارهای گروهی وظایف باید بین افراد تقسیم شود وكارشان هماهنگ گردد وبین آنان ارتباط منطقی برقرارشود. درغیراینصورت دوباره كاری وتعقیب هدفهای انفرادی رسیدن به هدفهای مشترك را دشوار میكند. تقسیم كار، هماهنگنمودن مساعی افراد واستقرار ارتباطات مناسب درجهت نیل به هدفها، مهمترین فرآیند سازمان راتشكیل می دهد وبه محض پدیدآمدن فرآیند مزبور میتوان ادعا كرد كه تشكیلات به وجود آمده است. بنابراین وقتی ازسازمان صحبت می شود، منظور هم فرآیند سازمان است وهم ساختار آن. به عبارت دیگر هرسازمان فرآیند وساختار مشخصی دارد.
اشاره به همه تعاریف سازمان ازحوصله این بحث خارج است ولذا فقط به ذكر چند نمونه از این تعاریف اكتفا می شود :
سازمان عبارت است از دستـه بنـدی وگروه بنـدی افراد درقالبهای نظام یافتـه به گونـه ای كه مساعی هماهنگ شده آنها دریك محیط متغیر به صورت وسیله ای برای نیل به هدفهای سازمانی درآید1.
برمبنای تعریف دیگر، سازمان عبارت است ازفرآیندی نظام یافته از روابط متقابل افراد برای دست یافتن به هدفهای معین2.
می بینیم كه تعریف اخیر از 5 عنصر تشكیل شده است :
1- سازمان همیشه از افراد تشكیل می شود.
2- این افراد به طریقی با یكدیگر ارتباط دارند. به عبارت دیگر بین آنها روابط متقابل برقرار است.
3- این روابط متقابل را می توان نظام بخشید.
4- كلیهافراد درسازمان دارایهدفهایمشخص هستندوبعضی ازاین هدفها درعملكردآنها اثرمیگذارد. هرفرد انتظار دارد كه ازطریق همكاری درسازمان به هدفهای شخصی خود نیز نائل شود.
فرم در حال بارگذاری ...