6-14-ارائه راهکارهای طراحی فضاهای دوستدار کودک…………………………………………… 240
6-14-1-زیست محیطی……………………………………………………………………………………….. 240
6-14-1-1-عدم وجود آلاینده ها در محیط………………………………………………………………….. 240
6-14-1-2-دسترسی به فضای سبز……………………………………………………………………………….. 241
6-14-1-3-دسترسی به خدمات اولیه ………………………………………………………………………… 241
6-14-1-4-دسترسی به محیط های تفریحی و فعالیتی…………………………………………………. 241
6-14-1-5-كیفیت فضاهای عمومی…………………………………………………………………………….. 241
6-14-1-6-محیط پایدار……………………………………………………………………………………………… 241
6-14-1-7-حضور و ارتباط با آب………………………………………………………………………………… 242
6-14-1-8-امكان بازی با شن…………………………………………………………………………………… 242
6-14-1-9-آسایش اقلیمی…………………………………………………………………………………………… 242
6-14-2-كالبدی……………………………………………………………………………………………………. 242
عنوان صفحه
6-14-2-1-امنیت………………………………………………………………………………………………………… 242
6-14-2-2-تنوع……………………………………………………………………………………………………. 243
6-14-2-3-جامع، یكپارچه …………………………………………………………………………………… 244
6-14-2-4-تشویق به مشاركت………………………………………………………………………………… 245
6-14-2-5-توجه به كودكان با نیازهای ویژه………………………………………………………….. 246
6-14-2-6-آزادی حركت…………………………………………………………………………………………… 246
6-14-2-7-تصرف (مالیكت و فردیت)……………………………………………………………………….. 246
6-14-2-8-دسترسی به منابع اطلاعاتی………………………………………………………………………. 246
6-14-2-9-انعطاف پذیری…………………………………………………………………………………………. 246
6-14-2-10-اداره و كنترل مناسب…………………………………………………………………………… 246
6-14-2-11-پویایی…………………………………………………………………………………………….. 246
6-14-2-12-ایجاد حس خوش آمدگویی………………………………………………………………. 247
6-14-2-13-جدابیت و تازگی………………………………………………………………………………….. 248
6-14-2-14-محافظت در مقابل عوامل طبیعی …………………………………………………………. 248
6-14-2-15-نظم در فضا……………………………………………………………………………………… 249
6-14-2-16-خوانایی…………………………………………………………………………………………………… 249
6-14-2-17-توجه به ابعاد بدن كودك در استفاده در فضا و تجهیزات………………………………….. 250
6-14-2-18-نفوذپذیری……………………………………………………………………………………… 250
6-14-2-19-صورت های مطلوب معمارانه……………………………………………………………………… 250
6-14-3-اقتصادی – اجتماعی…………………………………………………………………………………… 254
6-14-3-1-اقتصادی…………………………………………………………………………………………….. 254
6-14-3-1-1-عدم تبعیض و فراگیر بودن امكانات ……………………………………………………… 254
6-14-3-1-2-دسترسی به منابع اقتصادی……………………………………………………………………… 255
6-14-3-1-3-حداقل هزینهی در استفاده از فضا…………………………………………………………. 255
6-14-3-1-4-در نظر گرفتن منافع كودك در پرداخت هزینه………………………………………………… 255
6-14-3-2-اجتماعی……………………………………………………………………………………………… 255
6-14-3-2-1-توجه به نیازهای بومی…………………………………………………………………… 255
6-14-3-2-2-مشاركت جمعی…………………………………………………………………………………. 255
6-14-3-2-3-فراگیر كردن آموزش………………………………………………………………………. 256
6-14-3-2-4-انسجام اجتماعی………………………………………………………………………………. 256
عنوان صفحه
6-14-3-2-5-دید اجتماعی………………………………………………………………………….. 256
6-14-3-2-6-طراحی فضا بر روی ساختارهای موجود جامعه و طبق ظرفیت موجود………….. 256
6-14-3-2-7-امكان ایجاد فرصت هایی جهت حق مشاركت و آزادی مدنی…………………………. 256
6-14-3-2-8-سازگاری با زمینه های مختلف …………………………………………………………. 257
6-14-4-عملكردی……………………………………………………………………………………………… 257
6-14-4-1-كودك محوری………………………………………………………………………………………. 257
6-14-4-2-ایجاد حس اعتماد، انصاف و عدالت……………………………………………………… 257
6-14-4-3-مشاركت كودك در تمام مراحل……………………………………………………….. 257
6-14-4-4-ایجاد حس تعلق………………………………………………………………………………….. 257
6-14-4-5-ایجاد حس احترام و ارزش………………………………………………………………. 258
6-14-4-6-احساس مثبت از خود……………………………………………………………………………… 258
6-14-4-7-فعالیت………………………………………………………………………………………………….. 258
6-14-4-8-ایجاد حس امید و شوق به زندگی………………………………………………………….. 258
6-14-4-9-هویت…………………………………………………………………………………………………….. 258
6-14-4-10-قدرت محلی و كنترل…………………………………………………………………………. 259
6-14-4-11-دسترسی مناسب………………………………………………………………………………….. 259
6-14-4-12- افزایش توانایی كودك برای انتخاب……………………………………………………….. 259
6-14-4-13-یادگیری و توسعه………………………………………………………………………………. 259
6-14-4-14-فراتر از استانداردها……………………………………………………………………….. 259
6-14-4-15-مهیج و حمایتی…………………………………………………………………………. 259
6-14-4-16-امکان بقا و پیشرفت کودک در محیط……………………………………………….. 259
فصل هفتم: مکان یابی و مطالعات بستر طراحی
بخش اول: مطالعات عوامل طبیعی و اقلیمی………………………………………………… 261
7-1-موقعیت جغرافیایی…………………………………………………………………………….. 261
7-1-1-استان فارس……………………………………………………………………………………….. 261
7-1-2-موقعیت شیراز……………………………………………………………………………………….. 262
7-1-3-بررسی اقلیمی شیراز………………………………………………………………………………. 263
7-1-3-1-دمای هوا……………………………………………………………………………………………… 263
7-1-3-2-رطوبت نسبی……………………………………………………………………………………. 263
عنوان صفحه
7-1-3-3-بارندگی…………………………………………………………………………………………. 264
7-1-3-4-باد…………………………………………………………………………………………….. 265
7-1-3-5-تابش خورشید……………………………………………………………………………. 266
7-1-3-6-آسایش………………………………………………………………………………………… 266
7-1-3-6-1-آسایش در فضای داخلی…………………………………………………………………. 266
7-1-3-6-2-آسایش در فضای باز…………………………………………………………………….. 267
بخش دوم: مکان یابی طرح……………………………………………………………………………….. 268
7-2-معیارهای مکان یابی بر اساس موارد ذکر شده ………………………………………………. 268
7-3-معیارهای مکان یابی بر اساس راهنمای کاربردی سازمان یونیسف………………….. 269
7-4-معیارهای مکان یابی نهایی طرح مورد نظر………………………………………………………….. 270
7-5-سایت های پیشنهادی…………………………………………………………………………………. 271
7-6-مکان یابی بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)…………………………………………….. 272
فصل هشتم: برنامه ریزی و طراحی
8-1-برنامه فیزیکی………………………………………………………………………… 275
8-1-1-کودک (کودک و والدین)………………………………………………………………… 276
8-1-1-1-فضاهای بسته………………………………………………………………………….. 276
8-1-1-1-1-آموزشی………………………………………………………………………………………….. 276
8-1-1-1-2-خدمات آموزشی……………………………………………………………………… 276
8-1-1-1-3-عمومی…………………………………………………………………………………………… 277
8-1-1-2-فضاهای باز……………………………………………………………………………………. 277
8-1-2-بزرگسال (ارتباطات شهری)……………………………………………………………………… 278
8-1-2-1-آموزشی………………………………………………………………………………………………. 278
8-1-2-2-پژوهشی…………………………………………………………………………………………. 278
8-1-2-3-عمومی……………………………………………………………………………………………. 279
8-1-3-فضاهای مشارکتی (اجتماعات و اشتراکات)…………………………………………….. 279
8-1-3-1-اداری…………………………………………………………………………………………. 279
8-1-3-2-خدماتی……………………………………………………………………………………… 280
8-2-جمع کل متراژها…………………………………………………………………………………… 280
8-3-معرفی طرح…………………………………………………………………………………………….. 281
فرم در حال بارگذاری ...