بازاریابی الكترونیكی پدیدهای است كه داد و ستدهای تجاری مبتنی بر روابط پایدار را در محیطهای تعاملی و شبكههای دیجیتالی امكانپذیر میكند. پیادهسازی مؤثر بازاریابی الكترونیكی، نیازمند نگرش بازارگرایی است. پژوهشها نشان میدهند، بین نگرش بازارگرایی و عملكرد رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد (دژپسند، 1382).
در نگرش بازارگرایی یا بازارمدارانه، سازمان به مثابهی یك “سیستم هوشمند بازاریابی[2] ” فرض میشود كه با توجه به نیازها و خواستههای آتی و فعلی مشتریان یا خریداران بالقوه و بالفعل و مسئولیت پذیری نسبت به محیط خارجی فعالیت خود عمل میكند. برای آغاز فرآیند پیادهسازی بازاریابی الكترونیكی، باید به این پرسش پاسخ داده شود: چه كسانی طرح بازاریابی الكترونیكی را پیاده خواهند كرد؟ و چگونه آن را انجام خواهند داد؟ (فرخزاد و آقازاده، 1383). برای پیادهسازی یک بازاریابی الکترونیکی موفق باید به عوامل مختلفی شامل عوامل سخت افزاری و نرم افزاری توجه نمود. یکی از موارد با اهمیت سرمایهگذاری مناسب بر تکنولوژی اطلاعات است.
تحقیقات متعددی نشان دادهاند که با افزایش سرمایهگذاری بر فناوری اطلاعات، بهرهوری نیروی کار و سودآوری شرکت نیز افزایش یافته است. زیرا، با سرمایهگذاری بر فناوری اطلاعات و استفاده از کامپیوترها و نـرم افـزارهای مختلف در زمینه تولید کالا و خدمات و نحـوهی ارائهی آن بـه مشتری، در زمان به شدت صرفـهجویی شده و خطـا و اشتباهات از جانب نیروی انسانی کمتر میشود. ایـن امـر کارایی تولید افزایش میدهد، سهم شرکت را در بازارهای ملی و بین المللی بالا برده و در نهایت به ارزش شرکت ارتقا میبخشد (گو و گرا[3]، 2004).
امروزه بـهكارگیری روشهای الكترونیكی بازاریابی از عـوامل كلیدی موفقیت شركتها به شمار میرود و بنگاههای تجاری ناگزیر به استفاده از روشهای یادآوری شده جهت حفظ بقا در محیط رقابتی هستنند (آقازاده، مهرنوش و استیری، 1390)؛ بنابراین، شناسایی بسترهای بهكارگیری بازاریابی الكترونیكی، ضروری مینماید. بر این اساس تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤالهای اساسی است كه ماهیت بازاریابی الكترونیكی چیست؟ بسترهای بهكارگیری بازاریابی الكترونیكی در یك بنگاه اقتصادی كدامند؟ مؤلفههای مؤثر در بهكارگیری بازاریابی الكترونیكی کدامند؟ و میزان اهمیت هر یك از مؤلفهها تا چه حد است (اولویتبندی مؤلفههای مؤثر در به كارگیری بازاریابی الكترونیكی)؟
فرم در حال بارگذاری ...