یکی از رسالتها یا مأموریتهای اصلی هر سازمان بازرگانی، تأمین نیاز خاصی از مشتریان یا بازار هدف آن سازمان از طریق عرضه کالا یا خدمت خاصی به آنان است.این تأمین رضایت، منجر به وفاداری مشتریان نسبت به کالا یا خدمت سازمان میشود و نهایتا تداوم فعالیت و حیات سازمان را تأمین میکند (روستا و همکاران، 1381).
تمایل به ارائه با کیفیت کالا و خدمات، نقش مهمی در صنایع خدماتی از جمله بیمه ایفاء میکند، زیرا کیفیت خدمات برای بقا و سودآوری چنین سازمانهایی حیاتی است و یک استراتژی سودآور برای سازمان است. امروزه، رضایت مشتری و کیفیت خدمات، مسائلی حیاتی در اغلب صنایع خدماتی به شمار میروند. در شرکتهای بازرگانی و خدماتی فعال در بازارهای رقابتی، مشتری مداری[1] پایه و اساس حرکت و بقای سازمانها است؛ به عبارت دیگر، تمامی راههای حفظ و بقای یک سازمان و بنگاه اقتصادی، به حفظ و ارتقای وفاداری به مشتریان و مطمئن ساختن آنان از امکان دستیابیشان به خدمات مورد نظرشان در کوتاهترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت ختم میشود. این موضوع در بخش پرداخت خسارت[2] به بیمهگذاران در شرکتهای بیمه اهمیت بسیار زیادی دارد.
بدیهی است شرکتهای بیمه برای تداوم فعالیت خود باید به پرداخت خسارت اقدام کنند و شانه خالی کردن و طفره رفتن شرکت بیمه برای پرداخت و تسویه منصفانه خسارتها باعث ایجاد روابط نامطلوب بین آن شرکت و مردم میشود. شرکت بیمهای که مرتبا خسارتهای واقعی و درست را کم پرداخت میکند خیلی زود، مشتریان خود را از دست میدهد (صالحی، 1377). محصول بیمه از آن نوع کالاهای فیزیکی نیست که ماهیت و کیفیت محصول در زمان معامله قابل لمس باشد، بلکه یک محصول تعهدی است؛ یعنی فروش تأمین اطمینان پرداخت خسارت در آینده در مقابل تعهد بیمهگذار در زمان حال به پرداخت حق بیمه (آسوده، 1387).
لذا مسئله اصلی این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی زیاندیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران در شهرستان بوشهر میباشد.
ما در این پژوهش به دنبال بررسی انتظارات و توقعات مشتریان بیمه ایران هستیم و اینکه میزان رضایت زیاندیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران را مورد سنجش قرار میدهیم.
[1]. Customer orientation
[2] . losses pay
فرم در حال بارگذاری ...