وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی زیست شناسی و رفتار تخم گذاری روی کرم میوهخوار خرما

 
تاریخ: 02-12-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

شب پره کوچک خرما Batrachedra  amydraula   یکی از مهمترین آفات میوه نارس خرما در نخلستان می باشد که با تغذیه از جنین، ارتباط بین میوه و پایه آن را قطع می نماید و موجب خشک شدن و ریزش میوه خرما می گردد. خسارت این آفت از نخلستان  آغاز  و با انتقال به انبار قادراست به سیکل زندگی خود ادامه دهد (اسماعیلی، 1375؛ دامغانی،1377؛ شایگان و همکاران، 1377و پژمان، 1380).

 

 

خسارت این آفت در سالهای اخیر در نخلستانهای کشور روند افزایشی داشته است، به طوریکه در بعضی درختان50 تا 70 درصد میوه ها توسط لارو نسلهای مختلف آفت خسارت دیده و ریزش نموده است. به دلیل شرایط نا مناسب نخلستانها ، باد بردگی سم، وضعیت چتری شکل تاج (Canopy) درخت خرما و عوامل جوی نامساعد مبارزه شیمیایی بصورت زمینی یا هوایی به وسیله هواپیما، نه تنها در کنترل این آفت موفقیت آمیز نبوده بلکه موجب افزایش آلودگی محیط زیست و حذف جانوران مفید نیز شده است (روحانی، 1367 و کرمپور، 1384). بنابراین استفاده از سایر روش های کنترل آفت از جمله کنترل بیولوژیک مورد تأکید محققین می باشد.

عکس مرتبط با محیط زیست

پروژه دانشگاهی

 

 

زنبورهای خانواده Bethylidae  زنبورهایی با گسترش جهانی از مناطق گرمسیری تا مناطق زیر آرتیک می باشند (فرازمند، 1386). این خانواده در دنیا دارای 7 زیر خانواده، 97 جنس و 2216 گونه است (Azevedo, 2006). این زنبورها، اکتوپارازیت انفرادی یا گروهی کرم میوه خوار خرما می باشند که بیش از 20 عدد تخم را روی میزبان قرار می دهند. تعداد تخم در هر تخمگذاری متناسب با اندازه میزبان می باشد. همچنین در شرایط آزمایشگاه ماده های درشت تر تعداد بیشتری تخم می گذارند و طول عمر بیشتری دارند (Hardy et al., 1992).

 

 

در بررسی های زیست شناسی، طول دوره یک نسل زنبور در شرایط طبیعی حدود 9 تا10 روز تعیین شده است. با توجه به طول دوره یک نسل آفت که حدود یک ماه می باشد، در مقابل هر نسل آفت، زنبور 3 نسل تولید می کند، به عبارت دیگر از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه که آفت فعال است زنبور 8-9 نسل ایجاد می کند که بیانگر پتانسیل قابل توجه پارازیتوئید است (شایگان، 1376)

 

 

نظر به کمبود اطلاعات درباره خصوصیات زیستی و رفتار جفتگیری این زنبور پارازیتوئید روی کرم میوه خوار خرما، موضوع طرح حاضر به این امر اختصاص یافت.


فرم در حال بارگذاری ...

« کلون سازی نمونه ی جهش یافته ی Rice nsltp2 با هدف کاهش خاصیت آنتی …بررسی سوابق و تجارب ملی و بین المللی در تهیه و تدوین برنامه های ارزیابی … »